VM 1994 ur mina ögon - Kamerun

Jag hade inte ens fyllt fem år den där MAGISKA fotbollssommaren 1994, så det enda svaga minnet jag har är mottagandet på Rålambhovsparken där det i sin tur mest klassiska ögonblicket skedde 7 minuter in i detta klipp:
 
 
   
Men inte minns jag något från turneringen. Och i detta svältfödda fotbollsland glädjer det mig därför att någon fåne har lagt upp alla halvlekar från Sveriges matcher från fotbolls-vm 1994. Krönikan har jag sett tiotalet gånger (legendarisk!) men nu är detta ett ypperligt tillfälle för mig att se match för match, kväll för kväll. Och här på bloggen ska jag sammanfatta matcherna från ett 2012-perspektiv. Först ut är således Sverige-Kamerun:
 
 
 
 
 
 
Tempot var exakt så som jag trodde, trevande men ändå kvalitativt. Kan inte för min värld förstå varför Brolin spelade anfallare - han spelade ju mittfältare även som forward, så att säga. Jesper Blomqvist! Mamma mia, att han fick spela. Och Ingesson, varför hånades han innan VM? Han gjorde väl jobbet? Men "Bjärred". Dåre, gud vad dålig han var. In med Teddy Lucic till nästa match!
 
Bosse Hansson, vilken bedrövlig kommentator. Inte många rätt och det där målvaktsutlägget han babblar på om. Lyssna i inledningen, 2:35 in i klipp 2 (det lär ni inte göra, jag vet, men ändå) och ni hajar. Herregud, vem tillät honom att få Sveriges matcher? Dissen av Ravelli är inte bara skamlig, den är horribel!
 
Som gammal domare så stärks bara min teori och det glädjer mig - gnället på domarna var inte i närheten av vad det är nu. Inte heller bölandet, filmandet och ja...rubbet. Det är "bara" 18 år sen, men ack vad detta har förändrats.
Fast det är klart, det där kan förändras, snart ställs vi mot ryssarna. En nyckelmatch, om ni frågar mig. Salenko får vi se upp med! Heja Sverige, kör nu hårt. Och in med Kennet från start nästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0